måndag 9 mars 2009

Ordföranden väljs på... nej, för... öh... i ett år?

Får jag ställa en fråga? Den äldre damen i telefonen var sekreterare och hade i ett protokoll skrivit att "ordföranden väljs för ett år". Nu ville hon veta om det var rätt eller fel. Någon hade påstått att det hette "väljs ett år". Ja, vad skulle hon skriva? Vad var "rätt"? "För ett år" lät plötsligt svengelskt: "for a year", måste alltså vara fel. "Väljs på ett år" skulle jag ju säga, men skriva ... Det heter ju "för" när det kommer tid efter, försökte damen i luren. Jaså? "För fyra år sen" kanske hon tänkte på. Jag försökte med en Lindström: Det spelar ingen roll vad du väljer, man förstår ju vad som menas ... Sen försökte jag med "i ett år" och sen tipsade jag om Språkrådets utmärkta telefonservice för språkfrågor.

På kvällen tänkte jag att man kunde skrivit om det: ordföranden väljs ett år i taget, väljs en gång om året, årligen ... Språkrådet har alltid ett svar, och det tar inte en dag att få det. Ni äger. Och jag, jag får väl stryka "Språkrådgivning" från mina tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar