torsdag 19 mars 2009

Ett VW-minne blott... part one

Tittade på Motorjournalen i 9:an härom kvällen. Det pratades om bilar man mindes! Folka-bubbla typ 1, typ (huhh)! Vilket genast påminde mig om när jag skulle hjälpa min dåvarande svärmors väninna att få lite bättre sprutt på strålkastarna i hennes, ja just det, Folka-bubbla typ 1 från 1962. Jag har flera traumatiska minnen av olika Folkor, detta är den första historien...

Scenen utspelar sig i en snödriva på Källvindsskolans parkering i Norrköping i mitten på 70-talet. Vargavinter, minus 22 grader, snödrev, fredagseftermiddag. Svärande, huttrande Hobbybilmeck iförd tunn Holmens Bruks-overall och träskor med stålhätta.

Jag skulle bara starta Folkan, köra de 30 metrarna till mitt garage i hörnet av Kungsgatan och Nygatan. Väl i garaget skulle jag dra en två meter lång sexkvadratskabel från bilbatteriet placerat under baksätet, fram till ljusströmbrytaren under instrumentpanelen. Resultat, inget spänningsfall längre och svärmors väninna skulle kunna gasa på i mörkret utan risk. Operationen, som utförts smärtfritt ett antal gånger tidigare (ja, det var ett vanligt fel och Bubblorna var många) skulle ta max 30 minuter.

För att göra en lång historia något kortare... jag grabbade fel tändningsnyckel och lyckades naturligtvis bryta av nyckeln inne i det kombinerade ratt- och tändningslåset. För dig som inte försökt ta bort ett rattlås tidigare så kan jag upplysa om att det är monterat så att det inte ska låta sig göras på ett lätt sätt. Problem nummer ett, hur få bort låset. Problem nummer två skaffa ett nytt och få det på plats.

Vilket verktyg ska man, liggande i en snödriva i minus 22 grader, använda för att ta bort två bultar vars otillgängligt placerade skallar är konstruerade att vid montering gå av när de sitter tillräckligt hårt? Vilken bilskrot har ett rattlås på hyllan? När stänger ni på fredagar? Mobiltelefon tänker du, telefonkiosk tänker jag (en orange med fungerande lur och med, i wire vidhängande telefonkatalog)!

Iförd försvarets vita vinterpäls (mitt exemplar seriöst perforerad av batterisyra), rattandes det enda tillgängliga fordonet, min öppna Willys Jeep model CJ3A från 52, samlades prylarna ihop. Järnaffären hade slagskruvmejseln, skroten hade rattlåset, Volkswagen hade bultarna.

10 timmar senare, här illustrerat med några serietidningsljud [grrr, ynf, sock, krack, umpf], och en kroppstemperatur på 32 grader, var Folka-bubblan åter körbar, med udda nycklar och med sprutt i lyset.

Håll ordning på nycklarna och håll dig borta från Folka-bubblor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar