måndag 23 mars 2009

Där ligger ett köpkvarter och adderar

Vilken vecka. Först det där med leverantörsveckor, sen lovely fyllda muffins och så nu: Sickla adderar. Jag begriper ingenting. Första gången jag såg inbjudan från Sickla köpkvarter och läste öppningsfrasen "Sickla adderar" tänkte jag att Sickla växer, jag tänkte "added value" och jag tänke förstås helt rätt. Ändå förstod jag ingenting. Det var plustecken också med i inbjudan. Aha, de plussar alltså, jobbar med addition? Lägger till. Expanderar.

Jag vet inte vad det är som skaver i språkörat. Kanske att man så sällan hör ordet addera i den formen. Addition är vanligare. Barnen jobbar med addition. Eller är det subjektet, Sickla? Kan ett köpkvarter verkligen addera? Eller är det avsaknaden av vad det är som adderas, som läggs ihop. Man sitter väl inte bara och adderar så där. Man lägger ihop två och två, eller lägger till en ny mötesplats, fler butiker. Och det gör de ju också. På inbjudan ser man nya hus på en ritning. Allt borde alltså vara väl.

Och rent språkteoretisk går det naturligtvis utmärkt att både addera, subtrahera och multiplicera. Bara sådär. Men bilden jag försöker frammana när jag läser inbjudan förblir tom. Jag ser Sickla framför mig... och så ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar