onsdag 11 mars 2009

Varm punsch - arkaisk anakronism

Arkaisk = ålderdomlig, anakronism = företeelse som hör hemma i en annan tid.

Med rubriken syftar jag faktiskt inte främst på varm punsch, utan på Edward Blom, grannens goda vän. Jag hade äran att träffa Edward på hans kontor på Centrum för näringslivshistoria för några månader sen. Före Mellan skål och vägg. Nu råder Edward Blom-feber. Edward blir stoppad av ungar som vill bli fotade med honom och av äldre män som vill snacka. Idag hörde jag honom på radio. Han konstaterade sådär i förbifarten att punsch drack man på 1800-talet, ja kall alltså, varm punsch drack man ju bara på 1700-talet. Det är den parentetiska informationen som gör hela skillnaden. Och det lilla "ju". "Varm punsch drack man ju bara på 1700-talet". Ja, naturligtvis, det är klart, det vet ju varenda kotte.

Det är alldeles underbart med människor som är kunniga, brinner för sitt ämne, men som visar det just sådär i förbifarten. Utan åthävor, inget ljus på mig föralldel. Ändå blir effekten den motsatta: genom att tona ner bygger jag nåt större. Läs även inlägget: "Man blir lite skräckslagen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar