måndag 9 mars 2009

Mmm ... hemlagat

Efter år av tjatiga middagar, mat som smakat papper, mat som smakat blä, mindre gott, mycket fett har vi äntligen börjat göra en lista. En meny. Och det har sedan november Lagats Mat Varje Dag. Och plötsligt säger V: Mamma, jag mår illa när jag tänker på hämtmat och färdiglagat. Förr åt vi ju det ganska ofta. Nu vill jag verkligen inte ha det. Jag blir spyfärdig när jag tänker på pizzan som vi brukade beställa.

Det var flera saker som fick oss att börja äta hemlagat och göra listor. Men en sak som etsat sig fast var avsnittet av Matakuten då kocken på Bäckahagens skola visade vad en fiskpinne bestod av. Sen dess har vi avslöjat både schnitzeln och de färdiga köttbullarna, falukorven och pytt i pannan. Och Mi har köpt en köttkvarn, vars glänsande kugghjul nu ligger bredvid pastamaskinen alldeles intill ravioliplåten. Det finns gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar