fredag 27 februari 2009

Ljuvlig sång - i ny remix

Vi är båda födda på 50-talet. Allt från Amerika var King och motorernas King var V-åttan. Ett snärtigt smattrande från en "Big Block" med Hooker-headers, Edelbrock-insug, Holly-fyrports-förgasare, magnettändning och så vidare var målet i livet eller snarare att själv kunna äga ett fordon med något som lät i närheten. Hade man varit på Santa Pod Raceways så visste man... Den första sexupplevelsen (då visste man inget om sex) förknippar jag nog med LJUUDET. Ballast av allt ballt ljud, var när jag åkte med en kompis i en öppen Willys Jeep CJ-3A försedd med automatlåda och en Rover lättmetall V-8 där avgasrören gick ut på sidorna framför bakhjulen. På låga varv kom puffarna ur rören i stereo "Blubb" från vänster pipa, "Blubb" från höger, vänster, höger... Potent mullrande med låga brösttoner. Att sedan känna kraften och höra mullret övergå till ett snärtigt rytande i "Surhålet" i Kättilstorp är fortfarande ett minne som sitter kvar sedan 70-talets jeepåkande och pirret det finns där.

Nu, i takt med tilltagande miljöproblem, när grannen och jag kör multi fuel, diesel, hybridbilar måste jag erkänna att jag inte längre offentligt sjunger V-8:ans hyllningssång. Men jag har sett ett avsnitt i "Pimp My Ride" på MTV där man "pimpade" en "japanare" med en förstärkarpryl kopplad till gaspedalen som genererade motorljud ur högtalare som satt både på utsidan och inne i bilen.

- Hjälp, var finns denna ypperliga förlösande surrugat-produkt? Vi är två spekulanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar