onsdag 3 juni 2009

Svenskan är ett rikt språk

Under rubriken Signalera mera! i Lokaltidningen Mitt i Söderort läser jag att man inom uppmärksamhetsforskningen har sett att människor hela tiden anpassar sig... Uppmärksamhetsforskningen ger 64 träffar på google. (Jag ser bara en förekomst av ordet skrivet just så, för övrigt består träffarna av orden uppmärksamhet och forskning intill varandra.) Uppmärksamhetsforskningen är ett underbart ord. Jag måste komma ihåg att använda det ofta.

I ett reklamblad samma dag uppmanas jag att tokfota. Ny sökning på google resulterar i 139 träffar och en fråga om det var Toyota jag menade. Tänker inte börja säga tokfota.

Nytt nummer av Lokaltidningen Mitt i. Annonsen längst ner skriker: TAGGA UPP INFÖR SEMESTERN! Rivstarta sommaren med ett besök i våra 60 solstänkta butiker. 2 timmars gratis parkering får du på köpet! Globen shopping.

I datorvärlden betyder tagga upp att märka eller markera något med ett märke. Men nu är det alltså Globen som skriker det. Jag ser en älg framför mig, en fjortontaggare som vill bli en sextontaggare. Jag tänker: semester = tagga ner. Vad tänker Globen? Att jag inför semestern ska köpa upp mig på onödiga prylar och snofsiga kläder? Ja, troligen. Simma lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar